המוזיקה בSpotify, 'חיות כיס' או 'שיר אחד' בדרך לעבודה, במשרד, בבית, בחדר הכושר או בזמן הנהיגה… הזינוק בהאזנה למוזיקה בסטרימיניג ולפודקאסטים הפך להיות דומיננטי בחיים של כולנו ומציע למפרסמים הזדמנות לפגוש את הצרכנים הנכונים בכל סיטואציה בה הם נמצאים.

שלא כמו אמצעי מדיה אחרים הדורשים צפיה או קריאה במסך, זמן האוזן שלנו אינו מוגבל. למעשה, האודיו הוא הפורמט היחיד שבאמת יכול ללוות אותנו לאורך כל היום שלנו בדרכים, בעבודה, בפעילות ספורט ופנאי והיחיד איתו אנו יכולים למקבל בין המשימות.

פעם האזנו בעיקר לרדיו מוזיקה והיום לשירותי מוזיקה בסטרימיניג, פעם האזנו בעיקר לרדיו דיבורים והיום לפודקאסטים. Spotify שירות המוזיקה והפודקאסטים המוביל בעולם מאפשר להתחבר לכל תכני האודיו בכל ממשק, בכל מכשיר ובכל סיטואציה, כולל אלגוריתם מתקדם המתאים פרסונלית לכל משתמש את תכני האודיו הרלוונטיים ומודל Freemium המאפשר צריכה בהתאם לדרישת הלקוח. במקביל, הפודקאסטים כובשים את העולם עם מיליוני כותרים ותכנים מגוונים של כל גופי השידור הקיימים בשלל נושאים ותחומים ומספקים למשתמשים רדיו אונדימנד.

כל מחקרי המדיה מאששים את המגמה, זמן ההאזנה בדיגיטל עוקף את זמן ההאזנה ברדיו המסורתי; ושיעורי ההאזנה בסטרימיניג בצמיחה אדירה בכל העולם; גם בהאזנה לפודקאסטים, על פי התחזיות עד שנת 2025 יאזינו כחצי מיליארד אנשים לפודקאסטים בעולם; מחקר נוסף מראה את חילופי הדורות בהאזנה כאשר גילאי 50 ומטה מאזינים בעיקר בפלטפורמות הדיגיטליות.

בישראל, נתוני TGI האחרונים (יולי- דצמבר 2021) מחזקים את הרגלי ההאזנה בדיגיטל, 51% מהאוכלוסייה מאזינים לתכני אודיו לייב, סטרימיניג, אונדימנד ופודקאסטים. בפעולות שעושים בדיגיטל, 28% מאזינים לפודקאסט, 59% מאזינים לרדיו באינטרנט ו-29% מאזינים באפליקציית Spotify.

האזנה האודיו דיגיטלית מבוססת על ארבעה עוגנים עיקריים:

  • האזנה לשירותי סטרימיניג כגון Spotify, Apple Music.
  • האזנה לפודקאסטים באופן ישיר או באמצעות פלטפורמות פודקאסט: Spotify, Apple Podcast, Google Podcast ואחרות.
  • האזנה לרדיו באינטרנט באופן ישיר או באמצעות אגרגטורים כגון: Radioin, Tunein, Rlive ואפליקציות רדיו נוספות.
  • האזנה לספרים קוליים (בישראל השוק עדיין בתחילת הדרך) כגון: Storytel, עברית..

פרסום אודיו דיגיטלי:

כאשר המאזינים בדיגיטל, המפרסמים מייד אחריהם, הפרסום האודיו דיגיטלי בצמיחה ומאפשר למפרסמים להגיע לקהלים אדירים בזמן האזנה. ניתן למנות מספר מאפיינים של הפרסום האודיו דיגיטלי:

  1. מטורגט: Spotify הינה גן סגור המאפשר למותגים להגיע לקהלים המתאימים לפי גיל, מגדר, אזורים, זמנים, סוגי מכשירים, סגנונות המוסיקה ופודקאסט, טירגוט סגמנטים ועוד ועוד… למעשה להגיע לכל קהל מטרה מבוקש בקמפיין. בפודקאסטים ניתן לפרסם גם לפי תחומי העניין.
  1. מוגש בזמן חשיפה וודאית: הפרסום האודיו דיגיטלי מוגש בזמן שהמשתמש מאזין בפועל. ראוי לציין כי רמת המעורבות של המשתמשים גבוהה שכן בחרו מה, מתי, ואיך מעוניינים לשמוע את המוזיקה או הפודקאסט אותו הם מעדיפים.
  1. ברייקים קצרים: תשדירי אודיו מטורגטים מוגשים בSpotify במקבץ של עד דקה בין השירים. תשדיר פרירול יחיד בתחילת ההאזנה לפודקאסטים  בכל פלטפורמה בה הם מואזנים. כל התשדירים לא מאפשרים דילוג ומוודאים חשיפה מלאה (100% Share of voice).
  1. מודל CPM ישיר או פרוגרמטי: פרסום מבוסס חשיפות במערכות פרסום דינמיות, המפרסם יכול לקבוע את מכסת החשיפות לכל משתמש, לנהל מספר קמפיינים וורסיות משתנות ולייצר מהלך Impact או always on והנעה לפעולה למסך הבא. וניתן לרכוש את הפרסום גם באמצעות מערכת DV360.
  1. לא רק אודיו: בSpotify ניתן לפרסם גם בתשדירי וידאו, מעברונים או באנרים המוגשים בזמן שהמשתמשים צופים במסך וכחלק מחוויית ההאזנה.
  2. גם בתוכן: חסויות Native ופינות ספיישל המוגשות בקולו של מגיש הפודקאסט או פיתוח אסטרטגיית מוזיקה באמצעות פליליסטים ממותגים, פיתוח אסטרטגיית פודקאסט באמצעות הפקת פודקאסט שיווקי ומגוון פתרונות לפרסום בתוכן.

לשכת הפרסום האינטראקטיבי IAB -Interactive Advertising Bureau (אפריל 2022) קבעה כי קטגוריית הפרסום האודיו דיגיטלית רושמת את הצמיחה הגבוהה ביותר מול כל שאר הקטגוריות הפרסום בדיגיטל ורושמת זינוק של 58% בשנת 2021.

על פי אתר Statista, שוק הפרסום האודיו דיגיטלי הגלובלי יגיע ל6.9 מיליארד דולר ב2022 וימשיך לצמוח בקצב גבוה בהמשך. לצד הסטגנציה בתקציבי הפרסום ברדיו המסורתי, תקציבי הפרסום האודיו דיגיטליים נשענים בעיקר על תקציבי הפרסום בדיגיטל הן במכירה ישירה והן ברכש פרוגרמטי. ובנוסף, גם ענקית הדיגיטל Google נכנסה לעולם הפרסום האודיו דיגיטלי ומציעה למפרסמים כלי פרסום מבוססים אודיו כחלק מסל הפתרונות לפרסום.

לסיום, מחקר השפעה ואפקטיביות:

Sonic Science: Understanding your brain on sound

חברת המחקרNeuro-Insight  ערכה מחקר ייחודי מסוגו עם למעלה מ-600 נבדקים לבדיקת ההשפעה הקוגניטיבית של הסאונד על מרכזי המוח. המחקר בוחן את ההשפעה של סאונד ותכני אודיו דיגיטל בהשוואה לרדיו, וידאו וסושיאל וממנף את ה- Study State Topography המודד את מהירות העיבוד העצבי בקרקפת על מנת לבנות תמונה שניה אחר שניה של הפעילות במוח.

תוצאות המחקר מראות כי לסאונד ולתשדירי אודיו דיגיטליים יש השפעה מובהקת על כל מרכזי המוח: רגש, זיכרון ומעורבות. ל-Spotify עוצמה ייחודית הודות לאינטראקטיביות של הפלטפורמה וההתאמה האישית של התכנים למשתמשים.

פרסום איתנו!

אנו ADIO השותפים העסקיים של Spotify, כאן הסכתים והפודקאסטים המובילים בישראל. החברה מספקת לגופי שידור ופודקאסטים תשתיות אודיו דיגיטליות, מערכות הפצה, מדידה ומוניטיזציה ומשווקת את הפרסום למפרסמים מובילים.

מבין שותפי התוכן שלנו: Spotify, תאגיד השידור הישראלי, Ynet, כלכליסט, הארץ TheMarker, גלובס, ספורט 5, רשת אודיותר, תחנות רדיו וגופי שידור נוספים המובילים את קטגוריית הפרסום האודיו דיגיטלית בישראל.